Devetnaesto stoljeće nije bilo jednostavno, a naročito
se ne može reći da je bilo milosrdno. Bio seljak, prosjak, činovnik ili car,
takva vremena nisu bila ugodna niti za vladati niti se pokoravati. Teško je
bilo biti netko, a rijetko se tko pitao pitanja poput: „Tko sam ja?“ ili „Zašto
postojim?“. Naravno tu su bili veliki svjetski umovi, koji su pokušali dati
odgovore na granična pitanja ljudskog postojanja, ali rijetko su imali utjecaja
i uspjeha, zbog neobrazovanosti širokog puka, ali i političkih utjecaja. U tako
teškom vremenu bilo je pravo čudo istaknuti se kao netko, identificirati se i, što
je najgore bilo, progovoriti za sebe i za istinu. Dostojevski je u tako
okrutnim vremenima, neuređenosti i tiraniji carske Rusije postao i živio
životom političkog kritičara, filozofa, psihologa, teologa, siromaha i
bogataša, pravednika i kriminalca, ali, najznačajnije, bio je snažan
književnik, koji je svojim utjecajem i silom pisanja ostao zapamćen i postao
uzor, ne samo budućim piscima, nego i filozofima, psiholozima i svima, koji bi
sebi ponekad postavljali granična pitanja o ljudskom postojanju, a nisu znali
odgovor na njega. Unatoč velikom pritisku države i susretu sa smrću, uspio je
prevagnuti patnje i ograničenja ljudskog postojanja i ostaviti iza sebe veliku
mrlju u povijesti i snažan književni opus, ako ne za svoje suvremenike onda za
naredne generacije. Iza sebe je ostavio dovoljno djela da veliki umovi svijeta oko njih razglabaju puno
godina i desetljeća. U svojim djelima „Braća Karamazovi“, „Idiot“, „Zapisi iz
podzemlja“, i slično, iznio je toliko vrhunske argumente o religiji, čovjeku i
njegovoj patnji, postojanju, psihologiji i strahu, da je bio jako kritiziran i
odbačen od strane neistomišljenika. Vjerojatno je najpoznatiji po djelu „Zločin
i kazna“, koji je došao kao novina u svijetu književnosti, kao produkt novog
razdoblja, a i njegovog vrhunca, realizma. Nastojao je vjerno prikazati sve
strukture, koje utječu na čovjeka, vlastite odluke, tuđi utjecaj, okolina i
socijalni status, pozicija u hijerarhiji društva, lažna uvjerenja, poroci...
Dostojevski je stvorio koncept psihološkog romana, a realizam mu je pružio
priliku da sve svoje stavove i kritike svijetu prikaže na istinit način, bez
straha od cenzure i uljepšavanja. Realizam i Dostojevski su se pronašli kao
dvije srodne duše, čiji je zadatak bio vraćanje svijeta na njegove tračnice. Zločin
i kazna je djelo, koje, osim glavne radnje i razmišljanja glavnog lika, ima
ispunjene i moćne sporedne radnje, koje ne samo da utiču na glavnu radnju, nego
su pretkazanje bliske budućnosti samog ruskog društva krajem devetnaestog i
početkom dvadesetog stoljeća.
Glavni lik, Rodion Romanovič Raskoljnikov, student je
prava u Sankt Petersburgu. Siromašan je i sam, što uveliko utječe na njegova
razmišljanja i prosudbe. Samo njegovo ime, Raskoljnikov, prikazuje da je on
razapet između dvaju svjetova, dvije ideje, ideologije i religije, moralnosti i
dužnosti. Živi u malom stanu, koji ima samo krevet, stol i dvije stolice, jer
je gazdarica pohlepna i toliko samoponosna, da svoje klijente tretira kao
nevažni materijal vlastitog napretka. Samom Rodionu ne smeta što se tako
ponaša, jer je on povučen u sebe i voli
biti sam. Nikad nije volio velika okupljanja ljudi, a imao je samo nekoliko
prijatelja, koje je rijetko viđao. Raskoljnikov je bio materijalist, ali je bio
racionalan, što je za to vrijeme bila nova osoba, jer još je većina bila pod
utjecajem crkve i vjere. On je kao jedan od onih koji su prihvatili ideju da je
Bog mrtav i okrenuli se ateizmu pa ga sada muče pitanja moralnosti, a sam je
stvorio ideju i čvrsto vjerovao u nju, kako je jedini razlog moralnog
djelovanja ljudi kukavičluk da poduzmu bilo kakve postupke, koji bi ih
smjestili iznad drugih ljudi i istaknuli kao pojedinca. Raskoljnikov je
siromašan, dno hijerarhije društva. Izgladnio je, što mu remeti zdravo
razmišljanje. Prekinuo je školovanje, ima puno obiteljskih problema. Majka mu
je bolesna i sama siromašna pa mu ne može slati dovoljno novca da nastavi
školovanja, ali ga ipak voli. Sestra mu se udaje za nekog bogataša, kako bi mu
mogla pomoći da završi školu i izvuče majku iz dugova. Dobio je pismo od majke,
u kojem mu ona piše kako sprema kći, njegovu sestru, za udaju i kako će sve
biti dobro, ali Raskoljnikov je dovoljno pametan da može čitati između redova i
shvaća da će mu se sestra dobrovoljno prostituirati, kako bi pomogla njemu,
propalom, jadnom i siromašnom bratu, zbog čega on baš i nije sretan. U isto
vrijeme otkriva činjenicu da je baba, kod koje je zalagao svoje posljednje
vrijedne predmete, jer mu je nedostajalo novca, a kod koje su zalagali i drugi
studenti i ljudi koji su bezuslovno trebali novac, pohlepna i zla lihvarica,
koja sve što radi jest činjenje zla društvu. Osim što je nepravedna u
zalaganju, muči i mrcvari svoju vlastitu nećakinju, koja i nije tako
inteligentna. Tako Raskoljnikov, u svom svojem jadu i patnji, shvaća kako je
izvrsno rješenje jednostavno se riješiti stare, zle babe, uzeti njezin novac iz
škrinje, kojeg tako vješto brani, i ako je moguće osloboditi zatočenu i jadnu
nećakinju od vlasti tirana i lihvara.
Dostojevski u
tom pogledu u čisti socijalni i psihološki roman ubacuje stare i arhitipične ideje o junacima,
koji se bore sa strašnim čudovištima i zmajevima, koji čuvaju blago i drže
zatočenu princezu, koja čeka princa da je spasi. Vjerojatno je želio ukazati na
tradicionalnu vrijednost životne borbe i smisla, jer onaj, tko se ne bori, prvi
strada, a tko ne spasi princezu i otme blago, živjet će sam i siromašan te umrijeti kao jadnik, kojeg se
nitko neće sjećati. Raskoljnikov ne želi biti taj, koji će se povući bez borbe.
On želi biti junak, koji će poraziti zmaja koji terorizira narod, uzet će blago
i princezu, živjet će dobro, a svijet će ga se sjećati kao velikana i heroja
zbog njegovih djela. Također, Dostojevski nije pisac koji stvara likove zbog
samih likova, tako često srećemo u nekim djelima, drugih pisaca, postojanje
nekoliko likova koji su zapravo jedan lik. Dostojevski svoje likove oprema sa
svim raspoloživim sposobnostima, argumentima i moći, koje može pojmiti, da
brane ideje i razmišljanja određenog stajališta. Kada stvori takve likove,
pušta ih u rat i jednostavno gleda kako se stvari razvijaju.
Rodionu je podario svaki mogući razlog i opravdanje za
ubojstvo, koje će počiniti, jer bi, naočigled, tim jednim djelom brutalnosti,
riješio sve vlastite probleme, ali i oslobodio još puno ljudi patnje i problema,
koji su proistekli od stare lihvarice. Svemu je pridonijelo i samo
Raskoljnikovljevo razmišljanje o ljudima i njihova podjela na obične i
neobične. Njega je strah postajanja običnim čovjekom i životno zametanje
gubljenjem u masi. On se želi istaknuti i pokazati svijetu da nije kukavica,
nego da je stvoren dovesti svijet na drugi, bolji put, a neće birati načine i
sredstva, kojima će ostvariti svoje ciljeve.. ugledao se na velikane povijesti,
poput Napoleona. Sve što mu je bilo potrebno je prilika i opravdanje za
počinjeno djelo. Ubrzo mu se i to ukazalo. Sve je došlo na svoje mjesto i
Raskoljnikov je imao sve što mu je bilo potrebno pretvoriti sebe u neobičnog
čovjeka. Ubio je staru lihvaricu, uzeo je njezino blago, ali nije sve išlo
onako kako je zamislio. Osim lihvarice, ubio je i njezinu nećakinju, princezu,
koju je trebao spasiti. Tada je shvatio što je učinio i da Raskoljnikov prije i
Raskoljnikov poslije ubojstva nisu ista osoba. Jednostavno mu je jedno,
vlastito, djelo, za koje je mislio da će riješiti sve njegove probleme i
učiniti od njega velikana, stvorilo još problema i preokrenulo njegov razum na
način u kojem on ni sam ne zna više tko je, zašto je ubio, i što dalje. Nakon
ubojstva, njegov svijet je postao rasulo misli, snova i sredine. Uvidio je da
novac, koji je oteo babi, nije vrijedan njegove patnje. Na poslijetku ga i ne
koristi, nego ga zakapa pod neki veliki kamen. Novac je postao samo dokaz
njegove krivice i podsjećao ga je na osobu koja je bio prije ubojstva.
Veliki utjecaj na njega su imali njegovi snovi, u
kojima je sanjao oca te je vidio ljudsku okrutnost, koju je osuđivao, što je za
njega u stvarnosti bio paradoks, jer su njegova djela i razmišljanja oprečni
jedni drugima. Dostojevski nam u svom romanu ponovno prikazuje važnost istine.
Ljudi često zaborave na istinu i mijenjaju ju za laži, koje će im donijeti
kratkotrajni bijeg od kaosa, ali ne znaju, ili čak ne žele znati, da se svaka
laž ponovno vrati i ispriječi se pred nama pa istrese svo zlo koje je sakupila.
Raskoljnikov se muči skrivanjem istine, a svaki put kada zataji istinu ili
slaže, prolazi kroz nezavidne trenutke unutarnje boli i patnje. Kada lažemo,
odbacujemo stvarnost te ju mijenjamo za nekakav surogat, kojeg smo sami
stvorili. Taj surogat nije dovoljno dobar da zamjeni cijelu stvarnost. Laži
potresaju ne samo psihološko stanje Raskoljnikova, nego mu one zadaju i fizičke
nedostatke i nemir. Odjednom se pronađe na mjestu koje mu ne prija, okržen je
ljudima, kojima ne vjeruje, ulazi u bunilo, bježi od stvarnosti, koja mu se
ispriječila jer ju je pokušao prikriti. Dostojevski nas potdjeća, kako sve loše
stvari, koje učinimo, dođu na naplatu kad, tad. Raskoljnikov je svoju stvarnost
počinjenog ubojstva, zamjenio za, društvu prihvatljivije, nevinašce. Nije
Raskoljnikov činio samo loša djela. Pomogao je Sonjinoj obitelji u teškim
vremenima, a dao je sve što je imao. Bio je dobar momak, ali s iskrivljenim
uvjerenjima. Poslije će mu Sonja, uz sestru, biti najveća podrška i zapravo
istinski junak, koji spašava, ovog puta princa od agonije gulaga. Jedino što je
Raskoljnikov uspio spasiti je sestrinu čast. Spasio ju je od opasnosti već
ugovorenog braka, koji bi joj predstavljao patnju i pakao života.
Naposlijetku se sestra, Dunja, udala za Rodionovog
najboljeg, a vjerojatno i jedinog prijatelja, Razumihina, koji je bio uz
Raskoljnikova kada mu je najviše bio potreban. Iako je nakon puno unutarnje,
ali i vanjske, patnje i velikog pritiska okoline, a tako i Sonjinog utjecaja,
priznao zločin i prihvatio izvršenje kazne, u najgorem mogućem mjestu za
čovjeka, Sibiru, nije se kajao što je iz svijeta uklonio štetočinu, koju nitko
nije volio i koja nikoga nije voljela, a stvarala je samo zlo. Zbog toga Raskoljnikov strpljivo
izdržava svoju kanu i čeka ponovni susret sa sestrom i prijateljem uz osobu
koju voli i koja njega voli. Bar se po tome razlikuje od tiranina, kojeg je
ubio, on je osjetio ljubav.
Vjerojatno da niti danas nitko ne zna točan odgovor na
Raskoljnikovljevo pitanje opravdanosti ubojstva, ali i za sam „slučaj
Raskoljnikov“. Dostojevski je kao odgovor na pitanje moralnosti i nužde, koja
je kružila svijetom, a i danas kruži, ponudio primjer situacije, dao je Zločin
i kaznu. Najdalje je otišao u psihologiji lika i tako dobro postavio okolnosti
i povode koji su pridonijeli svemu što se dogodilo i vjerojatno se zbog toga
danas smatra jednim od najvećih velikana književnosti, ali i psihologije i
filozofijepovijesti, a Zločin i kazna najbolje književno djelo devetnaestog
stoljeća, a vjerojatno i povijesti književnosti.
Ono što je pridonijelo Raskoljnikovljevoj odluci
počinjenja ubojstva, a dosta je prikriveno u djelu, jest činjenica da se on
odselio od obitelji, nema prijatelja i živi sam. To je jako važno, jer znamo, a
i dokazano je, da čovjek ne može živjeti sam. Čovjek je društveno stvorenje i
biće zajednice, ako i njezin temelj; vjerojatno su zato Ruska revolucija i
komunizam bili jako privlačni i opravdani, iako se u praksi nisu pokazali kao
dobri, nego su napravili više štete, nego koristi, smrću milijuna ljudi u
dvadesetom stoljeću. Raskoljnikov je bio sam i nije imao nekoga, tko će mu
pružiti ruku ili drugačije razmišljanje. On je sebi stvorio ideju i koncept te
ju vlastitim razmišljanjem nije uspio opovrgnuti pa ju je smatrao dobrom.
Čovjek putuje svojim tračnicama, a kada svojim djelima, riječima i
razmišljanjem skrene i izbaci se s tračnica, tu su obitelj i prijatelji, koji će
mu pokazati kako je nešto loše uradio te će ga oni vratiti natrag na tračnice i
sve se dobro završi. Problem je kada je čovjek sam pa u trenutku kada izleti s
tračnica nema nekoga tko bi ga natrag vratio, jer odbija pomoć, prezire ljude
ili je toliko glup i zaslijepljen vlastitim idejama i ponosom toliko da ne vidi
vlastito kretanje stranputicom i spuštanje života nizbrdicom. Svi smo iali
situaciju u društvu, kada smo ispričali nekakvu šalu ili vic, a nitko se nije
nasmijao. sve što smo susreli bili su kosi pogledi, izbuljene oči i odmahivanje
glavom. Pravi prijatelji tada ukažu kako ta šala nije bila primjerena ili je
bila neukusna. Mi to možemo zapamtiti i više ne ponavljati istu grešku. Tako se
održavamo na tračnicama života. Čovjek mora još puno učiti, kako bi mogao
shvatiti tuđe postupke te dati odgovore na moralistička pitanja, ali i druga
granična pitanja, kojim a još ne znamo odgovor. Možda nikada nećemo znati
odgovor na takva pitanja, ali to nije razlog prestati tražiti, jer to nam je
jedino što nam je preostalo kada se izgubimo, a svako dvoumljenje je gubitak
nečega, bilo to savjesti, samosvijesti, vrijednosti, vjerovanja, ljubavi ili
čak materijalnih stvari.
Ivan Dabić 3a