subota, 20. studenoga 2021.

UMJESTO OSVRTA NA 34. NEDJELJU


dr. fra. Luka Marković

Početkom slijedećega mjeseca, javlja mi izdavač, izlazi u Sarajevu moja nova knjiga. Zove se „U KOJEGA BOGA VJERUJEMO?“ Nakon duže vremena i jedna s područja teologije (vjere). Radi se o jednom kritičkom osvrtu na pojednostavljeno shvaćanje Boga, kojemu često pripisujemo naša ljudska deficitarna (loša) svojstva. Evo uvoda iz te knjige. Da je uopće nastala ova knjiga, moram „zahvaliti“ koroni koja me je prisilila da se odreknem putovanja.
UVOD
Židovski filozof i teolog Marin Buber je svojevremeno napisao kako riječ Bog treba dići iz blata u koje ju je gurnuo čovjek, te ju očistiti. Doista riječ Bog bi trebalo osloboditi onih ljudskih destruktivnih sklonosti koje pojedinci često pripisuju Bogu. Poimanje Boga kao osvetoljubivoga vladara koji jedva čeka kazniti čovjeka, bilo je u židovstvu, kršćanstvu i islamu. Koliko takvo poimanje može djelovati negativno na vjernika pokazuje se najbolje u ponašanju islamskih fundamentalista danas koji doista vjeruju da Bog želi smrt onoga koji drugačije vjeruje, misli i djeluje. Ali tu je i ona druga opasnost. Naime, „osvetoljubivi Bog“ ne djeluje smirujuće na vjernike, nego ih često čini nesigurnim i bolesnim. Umjesto da oslobađa straha i nosi u životu, takva slika Boga čini depresivnim. Nažalost, takva vjera producira mnoštvo psihičkih bolesnika koji završavaju kod psihijatra. Poznati njemački psihoanalitičar i psihijatar Tilmann Moser govori o vjeri kao nečem što liječi, ali i opterećuje. Sve ovisi o tome kako se odnosimo prema Bogu, kakvu sliku imamo o njemu. Moser je dugo vremena, poučen iskustvom razgovora s nekim pacijentima vjernicima, bio uvjeren da vjera šteti ljudskoj psihi, činiti čovjeka bolesnim. O tome je napisao i nekoliko knjiga upozoravajući na to kako strah od strogoga i osvetoljubivoga Boga može opteretiti psihu čovjeka do te mjere da postane teško bolestan. U zadnjoj knjizi „Bog na kauču“ (Gott auf der Couch), poučen novijim iskustvima u razgovoru s pacijentima, mijenja mišljenje i govori o tome da vjera, ako se Boga shvati kao onoga koji voli čovjeka i želi mu dobro, može biti od velike koristi u životu. U tom kontekstu piše: „Tajna vjernika leži u tome da njihovo povjerenje u Boga, njihov osjećaj sigurnosti u zajednici, stabilizira njihov život i oslobađa od straha. Moser misli ovdje na vjernike koji ne strepe pred strogim Bogom, nego na one koji znaju da ih Bog voli i nosi u najtežim trenucima života, pa i tada kad ne osjećaju uvijek njegovu prisutnost. Utoliko se zdrav vjerski odnos prema Bogu može promatrati, misli ovaj psihoterapeut, kao lijek za dušu i tijelo.
Pitanje smisla života, pa i tada kad ne ide sve onako kako bi čovjek htio, pripada samo ljudskom stvorenju. Iako su danas sekularizacija, hedonizam i hiperindividualizam potisnuli pitanje vjere u ono metafizičko, ono je u duši čovjeka još uvijek je prisutno. Upravo dobar dio znanstvenika, pogotovo onih iz kruga kvantnih fizičara, smatraju da iskustva mikrokozmosa pozivaju na preispitivanje odnosa prema agresivnom ateističkom pristupu životu. Poznati austrijski psihijatar Viktor Frankl upozorava na opasnost koja proizlazi is redukcionističkoga pristupa životu gdje se čovjeka svodi na životinju ili mašinu koja nema duhovne orijentacije. Upravo takav pristup životu, nakon shvaćanja da trenutni užitak droge, alkohola i bezgranične zabave ne ispunjava u potpunosti, čini mnoge mlade ljude agresivnim, bolesnim i životno dezorijentirani, što često vodi u suicid. Frankl ide korak dalje ukazujući na to da ispravno shvaćena religioznost može biti izvor iz kojega pojedinac crpi snagu za ispunjen i sretan život. U tom pravcu ide i poznati filozof Ludwig Wittgenstein kad kaže da ispravno shvaćena religioznost, vjera u dobroga Boga, pomaže osmisliti život. Dakle, smisao vjere ne leži u izazivanju straha i činjenje čovjeka nesposobnim za život, nego u njegovom osposobljavanju da pronalazi smisao u životu i kad nosi težak teret. Vjera bi trebala biti ona pokretačka snaga koja drži čovjeka na površini, hrabri da ne potone u bujici problema, a ne ona koja mu oduzima snagu u životnom vrtlogu. Upravo bi to trebala biti pouka onima koji propovijedaju, ili na bilo koji način govore o osvetoljubivom Bogu, da ne tovare ljudima još veći križ na leđa. Nažalost, u ovo vrijeme korone bio je među vjernicima i svećenicima i onih koji su u pandemiji vidjeli Božju kaznu. Ti, kolikogod bili uvjereni u ispravnost vlastite vjere, ne rasterećuju ljudsku dušu u Isusovom duhu, nego od senzibilnih ljudi prave ponekad psihijatrijske slučajeve. Isusov Bog nije tu da plaši i osvećuje se, nego da nosi u životu i kad sve izgleda bezizlazno. Svojevremeno je spomenuti filozof Wittgenstein rekao kako bi čovjek trebao šutjeti o stvarima o kojima ne može jasno govoriti (etika, estetika, religioznost). Kasnije se korigirao uvjeravajući kako je potreban govor i o onome što nije u potpunosti jasno. U tu sferu spada i govor o Bogu, kolikogod bio težak i nejasan. Naravno, to ne znači da mu možemo pripisivati svoja ljudska deficitarna svojstva. Uostalom, smisao vjere nije izazivanje straha i depresije, nego ohrabrenje pojedinca da u njoj, unatoč velikim izazovima, pronađe dublji smisao života. Na drugoj strani, govor o Bogu koji voli čovjeka, nije niti govor o tome da se čovjek može poigravati s univerzalnim vrijednostima kao što su čestitost, pravednost, mir, altruizam, korektnost, tolerancija, ljubav prema svemu stvorenome. Govor o Bogu koji voli, jest poziv na Isusovu ljubav, onu djelotvornu ljubav koja sebi i drugim ljudima čini život podnošljivijim.

ponedjeljak, 15. studenoga 2021.

07.07.1965.-15.11.2021. PAVO ORKIĆ

Danas nas je napustio još jedan Matićanin, hrvatski vitez/branitelj. 
U  57.  godini života, umro je Pavo Orkić, sudionik i 100% - ni invalid obrambenog Domovinskog rata.

Osim kao hrabri branitelj, Pavo će ostati u sjećanju Matićanima, kao vedra i druželjubiva osoba, ali i kao strastveni ljubitelj nogometa, te kao jedan od najvjernijih navijača NK „Napredak“.
Neka mu je laka Hrvatska gruda za koju se borio. Pokoj vječni daruj mu Gospodine i svjetlost vječna svjetlila njemu.

Počivao u miru Božjem!

 Iskrena sućut ožalošćenoj obitelji

nedjelja, 14. studenoga 2021.

ŠTA KAŽU BROJEVI O PROTEKLOJ NOGOMETNOJ SEZONI !

NK "NAPREDAK" Matići


LJESTVICA

REZULTATI

KOLEKTIVNA STATISTIKA

INDIVIDUALNA STATISTIKA


Ovu sezonu 18 nogometaša nosilo je "plavi dres", a 100 % učinak po pitanju minutaže imao je naš vratar EL-Meid Januzović.


LISTA STRIJELACA



Matićki rezime ili nikad bolja godina u gore doba

Joso Orkić

Iz pera Jose Orkića

Godina na izmaku je opterećena mnogim neriješenim pitanjima kako u našem dvorištu tako i cijelom svijetu. Globalni problem uzrokovan korona virusom nije ni blizu svog sretnog završetka. Naprotiv, stanje se komplicira, sve je više politike i lobija uvučeno u ovu zdravstvenu priču. EU se podijelila na cijepljene i one druge i to je stavljeno kao prioritet, što možda i jest, dok su problemi poput galopirajuće inflacije i migrantske krize po strani. Kod nas u BiH, tri nacionalna patuljka (neki ih zovu vođe) prebrojavaju puške i tenkove i prijete drugim dvama narodima, a ne vide da su sami najveća prijetnja upravo narodu kog predstavljaju. Mogao bih tako do sutra, ali...
Mi u Matićima imamo puno ljepšu priču. Priču o godini za pamćenje, godini u kojoj vrijedi ona pučka "Nikad bolja godina u gorem vremenu". Sve je krenulo početkom proljeća kad je donesena odluka da se ide u realizaciju izdavanja dviju knjiga s ratnom tematikom iz devedesetih godina proteklog stoljeća. Knjiga pjesama "Bio jednom jedan rat" autora Peje Pejića i monografija "Selo Matići u Domovinskom ratu" izazvale su veliko zanimanje, čak je Nedjeljko Nedić, pisac - istraživač i kroničar općinskih događanja , uvrstio monografiju u kapitalna djela Općine Orašje. Pred blagdan Svih svetih iz tiska je izašla knjiga sjećanja na tragičan događaj iz 1995. godine i pogibiju osam matićkih mladića. Izdala ju je Provincija franjevaca trećoredaca glagoljaša iz Zagreba.


Tog proljeća je nastavio priču Zvonimir Pejić sa svojim kvizom. Unatoč svim problemima priveo je kraju sezonu započetu protekle godine. Krajem ljeta krenuo je u novi izazov, čiji uspjesi nisu ostali nezamijećeni. Matićki caffe "Jastreb" (mjesto održavanja) oblijetale su razne TV kuće u namjeri da ispričaju priču o "čudu u Matićima". Zaslužio je to Zvone svojim trogodišnjim zalaganjem i kreiranjem kviza koji je sve popularniji pa ne bilo iznenađenje da se pojavi na nekoj od entitetskih televizija.



Tijekom svibnja utemeljena je Udruga "Matići u srcu", čija je osnovna djelatnost humanitarnog karaktera. Od svog utemeljenja do današnjeg dana (šest mjeseci) postigla je zavidne rezultate. Točka na "i" bilo je dovođenje predstave Centra za kulturu Orašje i KUD-a "Kralj Tomislav" iz Tolise pod nazivom "Ambrina gostiona" u kojoj su nastupila i dva naša mještanina. Predstava je imala dvostruki humanitarni (dio za Udrugu, dio za Slađana Blažanovića) i značajan kulturni karakter za naše selo. Moguće je na ova predstava i nije kraj za ovu godinu, moguće je nas iznenade članovi Upravnog odbora za božićne blagdane.



Matičko ljeto ove je godine ličilo na ona od prije dvadeset i više godina kada je mali nogomet bio u centru pozornosti. Skupina mladih entuzijasta iz sela organizirala je veliki malonogometni turnir te na taj način obogatila sadržaje u vrelim srpanjskim večerima. Dva tjedan ugodne zabave, druženja i dobrog nogometa, bili su događaji za pamćenje.



Nogometni klub "Napredak" iz Matića nije blistao i postigao rezultate dostojne imena i renomea kluba. Stalno biti pri vrhu, a nikada na vrhu, nije nešto što bi zadovoljilo navijače kluba. Ipak, vrijedni članovi Uprave kluba ove su godine napravili čudo po pitanju infrastrukture i podizanja razine kvalitativnih uvjeta za nogometaše. Tijekom ljeta i početkom jeseni dovršeni su radovi na objektu svlačionica vrijedni 30 tisuća KM. Postavljena je potpuno nova električna instalacija, centralno grijanje, vodo instalacija..., i sve to svojim sredstvima, što predstavlja najveću investiciju od postanka kluba.


I na kraju, ali ne manje važna aktivnost bloga i fb stranice Selo Matići i Ivana Dabića. Ivan je napisao ove godine preko četrdesetak kolumni za rubriku "Nedjeljni kutak za mlade", dok je stranica pratila sve važnije događaje u selu i okolici.
Tek je sredina studenog, a već je učinjeno toliko tog pozitivnog da se s pravom može reći da je ova godina bila izuzetno učinkovita za selo i njegove mještane

Osvrt na 33. nedjelju.

dr. fra. Luka Marković

„MEMENTO TE MORTALEM ESSE“

Ova latinska izreka potječe iz rimskih vremena i znači „Sjeti se da si smrtan“. Prema predaji šapnuo bi tu izreku rob rimskom vojskovođi za vrijeme njegovoga trijumfalnoga vojnog ulaska u Rim. Te riječi su ga trebale upozoriti na to da je samo običan smrtnik i da si ne smije umisliti kako je nešto više. Slična misao se krije i u današnjoj liturgiji, samo s nešto jačom porukom.
Današnja liturgija govori o zadnjim danima, o svemirskim poremećajima koji mogu dovesti do kraja svijeta. Donedavno je znanost ismijavala slične priče. Danas, naprotiv, o mogućnostima svemirske katastrofe i kraju svijeta govore više znanstvenici nego religije. Unutar našeg sunčevog sustava kreću se milijarde kamenih gromada koje uglavnom udaraju u Jupiter. Nema nikakve garancije da jednoga dana jedna od njih neće pogoditi i našu planetu. Pogodi li Zemlju jedna od tih gromada promjera dvadesetak kilometara, bio bi uništen ljudski rod. Ono što bi preživjelo taj silni udar i eksploziju koja bi bila jača od čitavog svjetskoga arsenala atomskoga oružja, umrlo bi ubrzo zbog nemogućih uvjeta za život. Padne li takva gromada u ocean, nastat će opći potop koji će zbrisati ljudski život na zemlji. Udalji li se naša planeta na svojoj putanji od Sunca, past će temperature toliko nisko da neće biti moguć život na zemlji. Ako se Zemlja previše približi Suncu, porast će temperature i život će biti opet nemoguć. Do velikih katastrofa može dovesti i ljudsko ponašanje u odnosu na klimu. Ugriju li se oceani u slijedećim desetljećima za nekoliko stupnjeva, doći će do opasnih uragana. Život će na zemlji biti nepodnošljiv.
Koja je razlika između današnjega Isusovoga upozorenja i predviđanja znanosti. I znanost i Isus upozoravaju na ono što bi se moglo dogoditi. Pa ipak postoji razlika u tim upozorenjima. Znanost samo predviđa što bi se moglo dogoditi, a Isus poziva, upravo zbog toga, na ispravan život. Naime, ljudski život koji je kratak i izložen mogućim svemirskim katastrofama treba od početka biti tako usmjeren da se dopadne Bogu. Drugi zadatak čovjeka se sastoji u tome da učini sve kako bi bio sretan i usrećio druge. Jer za tako nešto nema odgađanja. Poruka liturgije ne želi reći da bi te katastrofe bile Božja kazna, nego da čovjek iz mogućnosti svemirskih katastrofa treba izvući pouku.
Poznati filozof, matematičar i fizičar Blais Pascal je to sažeo u poznatoj opkladi (Pascalova opklada) ovako: Isplati se biti dobar čovjek. Ako Boga ima, bit ćemo nagrađeni, a ako ga nema, nismo ionako izgubili ništa. Za Pascala kao i Isusa vjera nije samo stvar teorije i rituala nego i praktičnoga života. A to znači, prije svega, da se čovjek vjernik treba ravnati prema univerzalnim vrijednostima kao što su ljubav prema Bogu i ljudima, pravednost, poštivanje druge osobe, tolerancija, praštanje, miroljubivost i altruizam. Te vrijednosti proizlaze iz Deset Božjih zapovijedi koje su, istina, postojale u drugačijim oblicima u drugim religijama i predajama prije židovstva i kršćanstva. Čovjek je oduvijek imao osjećaj za razlikovanja dobra od zla. Isus samo želi naglasiti važnost toga s obzirom na mogućnost da se već sutra dogodi kraj svijeta. Uostalom, ljudski život je i onako kratak. Čim se rodi, čovjek se počinje približavati smrti. Naime, kraj našeg pojedinačnog života jest ujedno za nas i kraj svijeta. Dakle: Memento te mortalem esse!

REZULTATI

LJESTVICA

NAJČITANIJE