Dijelovi
Bosanske Posavine pa i ovaj naš kraj najkasnije 1536. godine, povlačenjem
velikaške obitelji Berislavić, dospio je pod Osmanlijsku vlast. Katoličko i
pravoslavno stanovništvo povuklo se dublje u još uvijek slobodne dijelove Ugarsko – hrvatskog kraljevstva koje je postalo dijelom zemalja kojima je
vladala dinastička obitelj Habsburg.
Nahija
Nenavište koja se prostirala između rijeka Tinje, Save i Bosne bila je potpuno
opustjela. Godine 1533. spominje se 13 mezri (kultivirano nenaseljeno
zemljište) među kojima, nama najbliže, Vrbina Lokva i Tolisa (Adem Handžić:
Tuzla i njena okolica u XVI vijeku).
Nastojeći
naseliti ispražnjena područja Zvornički je sandžak – beg pozivao vlaške knezove
da nasele nenavištanski kraj dajući im određene porezne povlastice. Ovakva je
politika urodila plodom što se vidi iz popisa koji je nastao 1548. godine i na
kojemu su naseljena stara i nastala nova naselja. Naseljena je Donja Tolisa
(Tolisa), Čremošnica (Tramošnica), Ogudovac (Obudovac), Donji i Gornji Boki
(Bok i Oštra Luka), Domanovci (Domaljevac) itd. Ova mjesta naselili su Vlasi
koji su od stočara postajali graničari.
Ipak, iako je
sredinom 16. stoljeća ovo područje naseljeno postupno se smanjivao broj žitelja
iz jednostavnog razloga što su Vlasi išli dalje prateći ekspanziju Osmanlijskih
osvajanja. Najvjerojatnije su završili na Papuku u okolici Pakraca i Voćina.
Pogotovo su napustili vodoplavna zemljišta uz Savu (Tolisu, Domaljevac, Bok i
Oštru Luku) tako je ovaj kraj najkasnije 1600. godine bio ponovno pust i
nenastanjen.
Početakom 17.
stoljeća ovdje vlada mir, rat je daleko na sjeverozapadu i u pusto područje
počinju pristizati prvi naseljenici od kojih će kasnije nastati stalna naselja.
Većinom su to bili stanovnici dalmatinskog zaleđa i Zapadne Hercegovine koji su
krenuli naseljavati opustjele predjele u Posavini i Slavoniji.
Postoji
podatak u knjizi Nenada Moačanina „Hrvati pod vlašću Osmanskog Carstva do
razdoblja reformi u BiH 1463. – 1831.“ gdje se kaže da je 1626. godine oko
10000 kmetova iselilo iz Turske Dalmacije u Slavoniju i Posavinu. Jedan dio se
vratio natrag dok je jedan dio ostao uz mogućnost da se netko naselio i živio
na prostoru Matića. To je otprilike vrijeme nastanka naših legendi.
Da je to tako
vidi se i po našemu govoru koji je mješavina primorske ikavice i domorodačkog
jezika koji mi danas nazivamo Posavsko – ikavskim govorom.
Bilo je to
vrijeme kada prvi naseljenici naseljavaju područje današnjeg sela Matići.
Legende o nastanku sela
Kada nema
dovoljno pouzdanih pisanih tragova koji nedvojbeno ukazuju na vrijeme i
okolnosti nastanka sela onda se poseže za usmenom predajom. Ovim načinom došao
sam do tri legende koje kruže u selu i okolici o prvim naseljenicima, nastanku
i imenu sela.
Prva legenda kaže: Dva brata čobanina, Matija i
Josip, došli su sa svojim stadom na ispašu i odlučila ostati na mjestu koje im
se svidjelo. Braća su tu živjela par godina dok se obitelj nije povećala pa je
Matija napustio to mjesto i otišao malo dalje prema Savi. Od njega i njegove
obitelji nastade selo koje nazvaše,
njemu u čast, Matići. Josip osta na
istom mjestu i od njegove obitelji nasta selo Čobić Polje (selo se zvalo Čobić
Polje do 1945. kada je preimenovano u Čović
Polje). Ovu legendu je čuo u Čović Polju i zapisao Anto Baotić u knjizi
„150 godina Osnovne škole u Tolisi“.
Druga legenda: Usamljena djevojka iz Slavonije
došla je sa svojom djevojčicom na nenastanjeno područje i tu podigla kolibu.
Ostali stanovnici raštrkani po slabo naseljenom terenu zvali su taj dio „mjesto
gdje žive mat (mati) i ći (kći)“. S vremenom se tu naseli još nekoliko obitelji i u čast ovim dvjema
selo nazovu Matići. Ovu legendu zapisao je u Matićima prema kazivanju Ive
Mikića – Donkina, Anto Baotić, u knjizi „150 godina Osnovne škole u Tolisi“.
Treća legenda: Prema
predanju prvi naseljenici koji su naselili današnje područje sela Matići bila
su tri brata hajduka iz Semberije. Oni su se sklonili pred progoniteljima na
nenaseljeno mjesto i tu nastavili živjeti. Bila su to braća Matuz, Dabo i Čobo.
Po najstarijem bratu, Matuzu, selo dobije ima Matići. Čobo je nakon nekog
vremena otišao dalje i naselio se na mjestu koje su njemu u čast nazvali Čobić
Polje.
Za ovu
legendu, Ivo Mikić – Donkin, je rekao, Anti Baotiću, da u selu vjeruju da je
ova legenda istinita jer to pokazuju kuće Matuzovića i Dabića koje su na
najvišem terenu i najboljoj zemlji.
Ima nešto u
ovoj legendi. Pogotovo kada se pogleda pozicija kuća ovih obitelji. Doista je
moguće da su ove obitelji živjele na ovom području prije Bečkog rata (1683.
godine). Pogotovo kada se uzme u obzir prezime Matuzović za koje se tvrdi da je
nastalo u okolici Orašja. Matuzovića nema u popisu graničara Babine Grede,
Štitara i Županje za koje se misli da su, uglavnom, izbjeglice iz Bosne došle
tijekom 1691.- 1697. godine (Ive Mažuran „Osnivanje vojne granice u Slavoniji
1702. godine"). Također nema tog prezimena niti u maticama župe Bijela i Soli (Tuzla) 1742. godine osim u našim selima, Matić selištu, Bubalovu Boku i
Utorkovištu. Obitelj Dabić je već 1698. godine na popisu graničara Štitara
(Stipan Dabić, stražmeštar graničara).
Dakle ako je
netko sklon vjerovati legendama onda je ova legenda doista najbliža istini
glede prvih naseljenika, ali što se imena tiče, tu postoji još jedna varijanta
izvedena zaključivanjem na temelju prikupljenih podataka.
Nastanak sela
Događaj od presudne važnosti za nastanak naših
današnjih sela jest Osmanlijski pokušaj osvajanja Beča 1683. godine. Istini za
volju prije bi se reklo da je ovaj događaj usporio i na neko vrijeme odložio
nastanak istih, ali da je bio prekretnica koja je odredila budućnost i
nacionalni sastav, to svakako.
Nakon
neuspjelog pokušaja zauzimanja Beča i velikog poraza Kara – Mustafe osnovana je
1684. godine „Sveta liga“ ( činile su je, uz podršku pape, Habsburška
Monarhija, Sveto Rimsko Carstvo, Mletačka Republika i Poljsko – Litavska unija)
s ciljem protjerivanja i oslobađanja dijelova Europe pod Osmanlijskom vlašću.
Kako su bili oslobađani dijelovi Slavonije 1686. i 1687. godine tako je rastao
pritisak na katoličko stanovništvo u Bosni. Počeo je val iseljavanja koji će
katolike svesti na jedva nešto više od dvadesetak tisući. Posebno se to
odnosilo na vrijeme nakon provale Eugena Savojskog 1697. godine s vojskom u
Sarajevo kada je razorio i zapalio grad. Bojeći se osvete s njim se povuklo
između četrdeset i sto tisuća katolika i naselilo opustjele predjele Slavonije.
1702. godine u Slavoniji je formirana Vojna krajina u čiji su sastav ušli
prebjezi s ovog područja. Treba reći da je u Slavoniju živjelo većinski
muslimansko stanovništvo, a da je samo na Đakovačkom dijelu ostalo ponešto
katolika. Također jedan broj katolika živio je i u mjestima Babina Grada,
Štitar, Županje Blato i Bošnjaci. Povijesni izvori kažu da se između 1691. –
1697. godine u ova sela doselilo oko 45 obitelji koje su živjele na području
Utorkovišta. Naravno, neke od njih su živjele na prostoru današnjeg sela
Matići, ali koje su to bile nećemo nikada
saznati jer ne postoje pisani tragovi. Prve pisane tragove ostavio je grof
Caraffa kada je uspostavljao Vojnu krajinu i za potrebe države popisao
graničare koje je uveo u vojnu službu (Ive Mažuran „Uspostava Vojne krajine u
Slavoniji 1702. godine“).
Graničari su
dobivali „leno“, zemlju od oko 24 jutra pa na više ovisno o činu, koju su
obrađivali i na nju plaćali porez, desetinu. Povijesni izvori kažu da su to
uglavnom bili ljudi koji su izbjegli iz Bosne i nisu htjeli ići daleko od
svojih domova na desnoj obali Save. U vremenu od 1702. – 1716. godine i
izbijanja novog rata između Habsburga i Osmanlija vidljivo je iz matica župe
sv. Ivana u Županji da je u Utorkovištu, Vidovicama i Kopanicama već živio određeni
broj obitelji doseljenih, u prvom redu, iz Babine Grede, Štitara, Županje i
Bošnjaka. Za naše selo, Donju Mahalu, Tolisu, Kostrč i Ugljaru u to je vrijeme
skupni naziv, Utorkovište.
Prema popisu
prvih obitelji vidljivo je da su to većinom graničarske obitelji iz Štitara te
Babine Grede i Županje kao uostalom i u svim drugim katoličkim selima u okruženju
Opis
Utorkovišta je dao Gustav Bodenstein u
djelu „Povijest naselja u Posavini 1718. – 1739.“
„Područje
počinje od zapada šumom i barom Runo, zatim barom Tolisa koja svojim ušćem
savija prema slavonskoj strani kod Štitara. S Istoka je područje Painacz, a s
juga turski teren odijeljen barom Burim. Sa zapadne strane je potok Briježnica,
a sa sjevera Sava“.
Nakon završetka Bečkog rata (1683. -1699.) i
potpisivanja mira u Srijemskim Karlovcima 26. 1. 1699. godine, započinje
naseljavanje i povratak obitelji na prostor Utorkovišta. U prvim je godinama to
bilo naseljavanje iz nekog razloga (poslije 1700.), a najčešće su bili
povratnici na svoju djedovinu (već isluženi vojnici ili oni koji nisu htjeli
biti dio Vojne krajine i služiti kao vojnici i graničari).
Odmah nakon
potpisivanja mira u kojemu je Habsburška Monarhija dobila pojas na desnoj obali
Save koji je išao u dubinu od 6 – 10 kilometara izvršena je raspodjela istog
zemljišta koje je podijeljeno
graničarima iz susjednih slavonskih naselja. Na našem dijelu od Brčkog do
rijeke Bosne ta je granica bila najuža i samo na tom dijelu bila je 6 kilometara.
Ipak, dio Utorkovišta na kojemu je nastalo selo Matići bio je uključen u Habsburšku Monarhiju.
Prvi pisani
trag spominjanja sela Matići koje se tada naziva Matić Selište datira se u
1742. godinu. To je popis biskupa fra Pave Dragičevića koji je dijelio
sakrament krizme po Bosni nakon skoro sedamdeset godina.
Po tom popisu
selo ima 14 obitelji sa 81 članom. Na temelju prezimena obitelji razvidno je da
su to većinom štitarski graničari (Dabić, Živković, Biberović, Botić i Šimić,
devet obitelji), ali ima i prezimena kao Matuz koje je sigurno domaće te
Marković, Antunović i Davnjanović koja nalazimo u Bosni (župe Bijela i Soli).
Naravno da je
selo nastalo prije ovog popisa. Kada?
Postoje
pretpostavke koje se potkrijepe ponekom činjenicom i opet puno pretpostavki. Na
temelju višegodišnjih pokušaja traženja odgovora došao sam do sljedećih
spoznaja:
Selo Matići
nastalo je najkasnije 1731. godine kada
su pojedini graničari iz Babine Grede i Štitara dobili selišta na desnoj obali.
Prigodom razgraničenja između dva carstva podizane su humke i oznake na drveću.
Jedna od tih humki pod brojem 29 trebala bi biti „Gradić“ u Matićima. Zemljište
je samo po sebi bilo visočije od ostalog, a opkop oko „brda“ govori da je tu
vjerojatno 1718. godine vršeno iskapanje zemlje i dodatno podizan humak. Ovo se
posebno odnosi na središnji dio „Gradića“ koji baš strši ponad okolnog
zemljišta.
Sukladno
broju obitelji koji je jednak kao i u Vidovicama (14) 1742. godine, a isto selo
se spominju već 1718. godine (Ambrozije Benković „Najstarije obitelji Županje,
Bošnjaka i Štitara“) nije nemoguće da je selo nastalo iste ili naredne godine
kada su podijeljeni posjedi graničarima Vojne krajine iz Babine Grede, Štitara
i Županje. Možda mu se nigdje ne spominje ime, ali da funkcionira kao zasebna
cjelina koja je fizički podosta odvojena od ostalog dijela Utorkovišta, to je
velika vjerojatnoća.
Habsburška
uprava nad ovim teritorijem trajala je do 1739. godine kada su isti bili
poraženi u ratu s Osmanlijama i kada je Beogradskim mirom koji je potpisan 18.
9. 1739. godine, Sava postala granicom
između dva carstva.
Zacijelo je
za tih dvadeset godina povećavao se broj obitelji u selu, ali su neke,
vjerojatno, otišle natrag preko Save u Habsburšku Monarhiju.
Da su se
doseljavale obitelji graničara na desnu obalu Save tijekom prve polovine
osamnaestog stoljeća govori podatak iz knjige Željka Holjevca „ Hrvatska Vojna
krajina u ranome novom vijeku“ gdje se u jednom izvješću spominje izuzetno
teško stanje graničara u posavskom dijelu Vojne krajine 1725. godine koje ide
do te mjere da „graničari nemaju ni čestite košulje na leđima“. Zbog takvog
stanja su prelazili na našu stranu cijelo 18. stoljeće i u vrijeme kada je ovaj
kraj ponovno potpao pod osmanlijsku vlast. Ovdje barem nisu morali ići u vojsku
ili rat, a i porezi su tijekom 18. stoljeća bili manji.
Nakon
preuzimanja vlasti od strane Osmanlija 1739. godine ostaje, za sada, nepoznata vlasnička
struktura u selu Matići. Što je bilo s posjedima koje su pojedine obitelji
dobile na korištenje od Monarhije, a sad su prešle u Turske ruke?
Najvjerojatnije je da su odmah postali posjedi begova i kapetana Gradaščevića
iz Gradačca u čijem su vlasništvu ostali sve do 1832. godine.
Teorije o nastanku imena sela
Imajući u
vidu činjenicu da je u to vrijeme Utorkovište raštrkano i sa svega pedesetak
obitelji, mišljenja sam da je ovaj najzapadniji dio tog sela koji je bio
fizički podosta udaljen, vodio svoj odvojeni život. Također mislim da su
austrijske ili vojno - krajinske vlasti dale naziv graničnoj koti poradi lakšeg
snalaženja u prostoru, ali i evidentiranju poreznih obveznika.
Prva teorija: Obitelj Matić
U knjizi Ive
Mažurana „Osnivanje vojne granice u Slavoniji 1702.“ nalazimo graničara iz
Babine Grede, Iliju Matića. Zajedno s Ilijinom obitelji na njegovu „lenu“ živi
i njegov stric sa svojom obitelji (podatak iz iste knjige).
Slijedom
mogućeg, Ilijina ili obitelj njegova strica dolazi živjeti na desnoj obali i
nakon 1718. godine dobiva na korištenje selište u dijelu Utorkovišta koji nisu
zauzeli graničari iz Štitara. Podatak da obitelj Matić živi u Utorkovištu
pronašao sam u djelu Ambrozija Benkovića „Najstarije obitelji Županje, Bošnjaka
i Štitara“ gdje je dat popis krštenih u
župi sv. Ivana u Županji od 1717. do kraja
1719. godine.
„Najstarije obitelji Županje, Bošnjaka i
Štitara“
Ovdje se vidi
da je pod rednim brojem 91, 2. veljače 1719. godine rođen, Anto, sin Bartola
Matića i njegove žene Cecilije iz Utorkovišta. Kum je bio Petar Marinčić iz Utorkovišta.
U maticama
Županje od 1722. godine nisu više upisivali djecu rođenu u Bosni, jer je ovaj kraj pripao župi Štrepci pa nismo u
mogućnosti pratiti što se događalo s ovom obitelji. Nema je na popisu biskupa
Dragičevića iz 1742. godine što može značiti da je tijekom rata 1737. – 1739.
godine prešla Savu i jedno vrijeme živjela u Habsburškoj Monarhiji (možda i
zauvijek).
Obitelj ovog
prezimena se spominju nakon 1792. godine (Niko i Martin) u selu, ali nije
sigurno da su to potomci Bartola i Ante Matića.
Naime, nakon
austrijsko – turskog rata koji je završio 1792. godine, raseljene obitelji
vraćaju se na svoja ognjišta. Dio se nije vratio i ostao je u podmajevičkim i
podtrebavskim mjestima u kojima su bili četiri godine, ali su se naselile neke
nove među kojima je moguće i ovi Matići koje nalazimo u selu nakon tog vremena.
Ova obitelj živi u selu sve do 1900. godine kada joj se gubi trag. Ako je
izumrla prirodnim putem (nestalo muških potomaka) onda je to bilo u vrijeme
„drvenih križeva“ jer niti na jednom spomeniku u matićkom groblju nema ovog
prezimena. Moguće je da su odselili na neku njima povoljniju destinaciju.
Bilo kako
bilo, jedna od mogućnosti nastanka imena sela svakako je, slijedom logike,
obitelj Matić.
Druga teorija: Legenda o Matuzu, Dabi i Čobi
Pouzdan odgovor na ovo pitanje skoro da ne
postoji. Postoje teorije koje se temelje na pretpostavkama i slobodnom
zaključivanju na temelju opće poznatih činjenica. Jedini mogući odgovor nalazi
se u poreznim knjigama Dvorske komore (državni arhiv u Beču). Kad će biti
prilike da se iste pogledaju i hoće li je uopće biti, ostaje da se vidi. Logično
je tražiti poveznice između činjenice da selo 1742. godine nosi naziv Matić
selište i velike vjerojatnoće da je isto dobila po obitelji koja je ili prva
živjela na tom mjestu ili je bila tolika priznata od svojih sumještana da su ga
nazvali po njoj.
Druga
mogućnost je jedno od imena iz legendi. Objektivno samo dvije legende dolaze u
obzir. Ona o čobaninu Matiji ima logike, jer i kasnije su prezimena nastajala
po nekome bitnom ili najstarijem u rodu (Draganovići i Pejičići). Da su
Matijini nasljednici nazivani Matijići ili Matičići, a kasnije to prešlo u
Matić i da je selo po njima, kao starosjediocima dobilo ime, nije nemoguće.
Veća je,
ipak, vjerojatnoća to da je selo dobilo ime po Mati Matuzu iz legende o tri brata
hajduka. Najnovija istraživanja stavila su me u situaciju da mislim da je ova legenda, od svih teorija, najbliža istini. Zašto? Na Bodensteinovu popisu iz 1726. godine nalazimo među mještanima Utorkovišta Stipana Dabića i Ivana Čobića. U to vrijeme ne spominje se Mato Matuz koji će doći s brojnom obitelji u ovaj kraj. Zajedno s obiteljima Stipana Dabića i Ivana Čobića, moguće je da se naselio na nenaseljeno mjesto koje će kasnije dobiti ime po njemu, ocu najbrojnije obitelji u našoj Posavini. Mato Matuz je otišao živjeti u Utorkovište dok je njegov sin Ilija ostao sa svojih pet sinova živjeti na prostoru koji su nazvali Matić selište. Također, obitelj Ivana Čobića, njegovi sinovi Đuro i Marijan, otišli su živjeti u Utorkovište. Nakon nekog vremena vratio se unuk Grga Čobić i živio s obitelji u Matićima.
Susjedna sela
Bok i Kostrč imaju slične legende o nastanku i imenu sela dobivena po imenu
osobe. Bok se prvo zvao Bubalov Bok, dakle po nekakvom Bubalu. Mogao je biti i
Bubalovo selište, ali obzirom da je ova lokacija imala svoje staro ime, Boki,
nazvano je Bubalov Bok. Jedna od legendi o nastanku i imenu sela Kostrč jeste
ona o hajdučkom harambaši Kostrešu koji je živio na području današnjeg sela
Kostrč.
Zanimljivo je
to da u Bodensteinovu popisu iz 1726. nema niti
Marinčića, niti Matića, niti
Matuzovića što možda govori da je već prije te godine Matić selište već bilo
zasebna cjelina (istina samo par obitelji) koju ovaj nije zabilježio i
evidentirao kao takvu.
U svjetlu povijesnih
izvora koji su nam trenutno dostupni iznesene pretpostavke su pokušaj
približavanja istini.
Joso Orkić
Nema komentara:
Objavi komentar