subota, 1. prosinca 2018.

MATIĆKI MOTORISTI/BAJKERI



PRVI DIO

          Prvi motocikl konstruirao je njemački konstruktor Daimler davne 1885. godine. Nakon manje od pedeset godina pojavio se u našoj sredini 1932. godine. Bio je to „Opel“ vlasnika Luke Dominkovića – Domića. Kada je prvi motocikl stigao u Matiće ostaje dvojba ali zacijelo prva kružna utrka održana je 1968./1969. godine na matićkom igralištu. Odmah nakon održavanja ista je zabranjena ali početkom sedamdesetih održano je još par utrka dok nije postavljena željezna ograda okolo igrališta. Ove utrke ali i uspjesi naših mlađih motorista razlog su pisanja ove priče.

          „Bajker je onaj tko taj život živi onako kako on zahtijeva a to je većinu vremena odvojiti za održavanje motocikla, druženja s drugim bajkerima, odlasci na motorijade, kampiranja u šatoru i opet održavanja motora. Za pravog bajkera nema ljeta ili zime, on po cijelu godinu uživa i vožnji.“

Ovakav odgovor dobio sam na pitanje tko su sve motoristi u Matićima postavljeno jednom od njih. Još mi je dodao: Ljudi vole motore iz raznih razloga, nekome je to prijevozno sredstvo do posla i natrag, nekome zadovoljstvo u brzoj vožnji a nekome služi samo za pokazivanje.

Jedan čovjek u Matićima zacijelo ispunjava sve ove uvjete. To je dugogodišnji predsjednik AMK „Posavac“ Orašje i utemeljitelj kluba, Kruno Draganović.




Kruno Draganović

          Uvjereni legalista, dakle čovjek koji preferira pridržavanje zakonskih obveza u vožnji motocikla (vozačka dozvola, nošenje kacige, pridržavanje ograničenja brzine osim na za to predviđenim terenima itd.) priča nam o početcima motociklizma u Matićima.

           Imati motor bio je znak prestiža ali i potrebe za brzim svladavanjem većih udaljenosti. Krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih u selu je bilo malo automobila ali motora je bilo u većoj mjeri, različitih veličina i kubikaže. Tih godina na matićkom igralištu održavale su se čuvene utrke konja pa su ljubitelji dvotočkaša došli na ideju da i oni isprobaju stazu. Prva utrka vožena je 1969. godine a kao drugi završio je naš vozač Anto Marković (Pave Marina). Naredne godine utrka je zabranjena ali je nastavljeno 1971., 1972. i 1973. godine. Najviše uspjeha imao je čuveni ali i pokojni Boro Ignjić iz Orašja, dvije pobjede. Od naših nastupali su Marijan Živković – Ciljo, Pero Pavić – Kanjo, Mato Mikić –Puc, Ilija Mikić- Cigin, Đuro Draganović (Čičin), Marijan Marković – Prdan, Pavo Orkić – Dujka, Mato Neretljak – Lola, Marko Neretljak – Divljak i drugi. Utrka iz 1973. godine meni kao osmogodišnjaku ostala je u pamćenju po propuštenoj prednosti i gubljenju pobjede od strane Mate Mikića – Puca. Naime, Mata je vodio do pred sam kraj utrke i podigao ruke u znak pobjede ali pred ciljem pretekao ga je vozač iz Orašja, Vernes. Treći je bio Pera Kanjo na motociklu T – 15 dok je Mata Puc vozio Jawu 350.


Pavo Ivkić – Pavlin na MZ 1978. godine

           Početkom osamdesetih godina proteklog stoljeća skoro svaka kuća u selu imala je nekakav motocikl od 50 – 350 kubnih centimetara. Kruno Draganović 1986. godine s nekolicinom zaljubljenika u športsku stranu motocikla podnio je zahtjev AMD Orašje za osnivanje moto – sekcija pri AMD, ali bivaju odbijeni. Dolaskom demokratskih promjena u ožujku 1990. godine na Osnivačkoj skupštini utemeljen je Auto – Moto Klub „Posavac“ Orašje. Pokretač, utemeljitelj i dugogodišnji (20 godina) predsjednik kluba bio je Kruno Draganović. Prijedlog za ime kluba dao je prof. Zvonko Draganović. Među osnivačima kluba iz Matića bila su još dvojica; Đuro Draganović i Pavo Ivkić - Pavlin te još dvojica za koje mi kažemo da su naši; Mladen Orkić – Ćado i Josip Mikić – Jale.


Mladen Orkić – Ćado i Josip Mikić – Jale 

„Majski susreti motorista Orašje 1991. godine“ održani su 1. i 2. 5. 1991. godine


                                                Motoristi u Boku

           Desetak dana prije drugih susreta motorista započeo je obrambeni Domovinski rat u koji su se uključili svi motoristi. Unatoč opasnosti, tijekom svibnja 1992. godine održana je i druga motorijada u Donjoj Mahali. Nažalost bila je to i posljednja za Pavu Ivkića – Pavlina koji je poginuo 28. 11. 1992. godine.


Moto susreti 1992. godine u Donjoj Mahali

           Imajući u vidu da su skoro sve poslijeratne aktivnosti vezane uz motosport bile u okviru AMD „Posavac“ Orašje, u nastavku nešto više o tom klubu.

          Kako je rečeno u prethodnom dijelu teksta AMK „Posavac“ Orašje osnovan je u Ožujku 1990. godine. Prvi predsjednik bio je Kruno Draganović (20 godina) a naslijedio ga je sadašnji predsjednik Mladen Orkić – Ćado. Već nakon godinu dana 1991. godine klub organizira 1. internacionalne susrete motorista na Šibovima u Donjoj Mahali. Kolika je ljubav prema ovim limenim brzancima govore 2., 3., 4. i 5. susreti motorista a sve to tijekom ratnih godina. Ovi susreti održavani su pod motom „tu smo, svoji na svome“. Već 1996. godine svibanjski susreti motorista dobivaju međunarodni i natjecateljski karakter. Članovi ovog kluba gostovali su po čitavoj Europi šireći spoznaju o sredini iz koje dolaze. Posebni su bili svaki susreti motorista ali oni iz 2000. godine posebno se pamti. Naime te godine došlo je preko 550 matorista iz čitave Europe ali posebnost je bila ta što su goste zabavljali Atomsko sklonište i Zabranjeno pušenje. Trend dovođenja poznatih grupa nastavio se i u nadolazećim godinama tako da je rastao i ugled i zanimanje za motorijadu. U jubilarnoj 20 godini (2010.) brojka motorista popela se na 1750 što je jedna od najvećih motorijada u BiH. Danas klub broji oko 120 članova.

           „Svojom ličnošću, trudom i iznimnim angažmanom, predsjednik je utjecao da se susreti motorista u svibnju doživljavaju kao pravi turistički i sportski brend. Kruno se povlači da bi mlađi preuzeli svoje obveze. Ostaje počasni član i nastavlja djelovati u AMK i Old timer klubu „Posavac“.

           Veliku ulogu odigrao je u objavljivanju dvije knjige, vezanih uz desetu i dvadesetu obljetnicu osnutka i djelovanja kluba. I radom i životom popularizirao je motociklizam na području oraške općine“. Ovo stoji u knjizi „Prvih dvadeset godina moto kluba Posavac Orašje“ a vezano je za oproštaj od dugogodišnjeg predsjednika kluba.

              
                                                                         Ivo Gregurević, čest gost kluba


             U ovih skoro tridesetak godina kluba prošao je kroz njega veliki broj ženskih zaljubljenica u motocikle. Ni selo Matići nije bilo iznimka i ovdje je bilo pripadnica ljepšeg spola koje su dio života odvojile za užitke koje donosi ovaj adrenalinski sport.
    
Matea Džijan r. Ivkić           Rendži, Tajson i Barica, 1998. godine

          „Bila sam član kluba sada više nisam, ali bila sam i ostala zaljubljenica u motocikle“, kaže Barica Mišković Božić i dodaje: Nije to prehlada pa da te prođe, to traje cijeli život.

            Obzirom da je ovo i športski klub treba istaknuti da su njegovi članovi osvojili brojna domaća i međunarodna priznanja u raznim disciplinama. Osvajana su odličja u Varaždinu, Novoj Gradiški, Puli, Gradačcu, Tuzli i na još brojnim nastupima motorista ovoga kluba. Uz još par imena (Josip Nedić , Pejo Džijan i dr.) spominje se jedno ime; Robert Draganović.

           Robert Draganović rođen je 15. 10. 1979. godine. Svoje prvo odličje osvojio je ratne 1994. godine u Tolisi. Prvo mjesto u klasi 125. Na smotri motorista u Varaždine 1996. godine u klasi do 125 zauzeo je treće mjesto. Treće mjesto ali u klasi 350 osvojio je 1997. godine u Bukovici da bi na istoj smotri 1999. godine bio drugi.



Robert Draganović

           Od izgradnje staze u motokampu 2004. godine i asfaltiranja oko 1000 metara kvadratnih poligona za vožnje sporosti i spretnosti, u svim klasama u razdoblju od 2004. – 2010. godine pobjednik je bio Robert Draganović. Treba reći da su vožnje spretnosti i sporosti do 2004. godine održavane na školskom igralištu u Matićima.

Jedna od pobjedničkih vožnji spretnosti

            Tijekom svoje sportske karijere ovaj skromni i samozatajni motociklist osvojio je preko dvadeset pokala i medalja, što domaćih što međunarodnih.


Robert sa svojim Ducati ljubimcem

            Robertu puno sreće u daljnjoj karijeri a mi nastavljamo priču o AMK Posavac Orašje. Još je jedan anonimni motociklista kojeg vrijedi spomenuti poradi njegove vjernosti klubu, a to je Marinko Marković (Mate Anića) koji je preko 20 godina član ovoga moto kluba. Od prije desetak godina član kluba je i fra Blaž Marković.

            U našem užem okruženju egzistira Moto – klub Veterani Posavina. Predsjednik kluba je Predrag Mišković – Fred. Klub je osnovan 21. 11. 2008. godine s ciljem čuvanja uspomene na Domovinski rat. Klub broji oko tridesetak članova i dio je šire priče. Priča je krenula iz RH gdje je osnovan Moto klub Veterani Croatia koji ima pet podružnica u Hrvatskoj i dvije u BiH. Moto klub Veterani Posavina sedma je podružnica Veterana Croatie. Za sada samo je jedan član iz Matića. To je Elvis Mišković koji je član kluba od ljeta 2016. godine.

Moto klub Veterani Posavina

Elvis Mišković, član Moto – kluba Veterani Posavina

           O dvojici motociklista, Siniši Ivkiću i Marku Markoviću, koji se ozbiljnije bave motociklističkim sportom u idućem nastavku ove priče o matićkim motoristima. I na kraju ne mogu da ne spomenem dvojicu starijih bajkera koji „zuje“ našim selom na svojim prelijepim motociklima Keeway 125 i 250, to su Joso Dabić – Ćoso i Pejo Pejić (Pejo Tunje Baćina).

Nema komentara:

Objavi komentar

REZULTATI

LJESTVICA

NAJČITANIJE