Današnji Pratrovac. Snimljeno u srpnju 2019.
Prateći blog i facebook stranicu Selo Matići primijetio sam
da su Matićani jako zainteresirani za prošlost svoga sela. Kako bih malo
pripomogao Josi Orkiću koji neumorno donosi nove i nove članke i informacije
malo sam prekopao po svojim bilješkama, knjigama i dostupnim mi povijesnim
izvorima i sastavio ovaj tekst:
MATIĆANI U PROGONSTVU
ZA VRIJEME DUBIČKOG RATA (1788.-1791.)
Dubičkim ratom danas se naziva posljednji rat koji su vodila
dva velika carstva, austrijsko i tursko. Započeo je 9. veljače 1788. kada je
Turska objavila Austriji rat, a završio 4. kolovoza 1791. potpisivanjem mira u
Svištovu, gradiću na sjeveru današnje Bugarske. Naziv „dubički“ dobio je zbog
toga što se većina borbi vodilo oko ovog grada na tadašnjoj granici dvaju
carstava. Uopćeno gledano, posljedice rata bile su tek neznatne promjene u
granicama, ali za hrvatsko stanovništvo posavskih krajeva ovaj rat je bio jedan
od ključnih događaja u oblikovanju i usmjer avanju njihovog povijesnog
razvitka.
Odmah po izbijanju rata turske vlasti, bojeći se suradnje
katoličkog stanovništva s austrijskom vojskom, naredile su da se sva sela uz
Savu isprazne a narod preseli dublje u unutrašnjost Bosne, točnije uz sjeverne
obronke planina Majevice i Trebave. Ovo preseljavanje izvršeno je brzo i po
svemu sudeći nasilno. Fra Bono Nedić ovako opisuje taj događaj: „Na brzu ruku
što se je moglo potjerati, povući i ponieti to se je sabralo i priselilo u
Blaževac ili pravije izmedju selah Blaževac i Četnice župe Bijele i tude se
privremeno naseliše ... Mnogi nadajući se da će se brzo povratiti zakopaše
kazane i drugi bakar u zemlji koji u njoj ostadoše jer pune četiri godine
iseljenici ostadoše u Fratrovcu ... “. Već sredinom ožujka veliki dio
stanovnika naših sela nalazi se u selima tadašnje župe Bijela, odnosno
kapelanije Tramošnica. Za potrebe prognanika čak je podignuto i novo naselje
između Blaževca i Porebrica koje je nazvano Pratrovac po fra Jakobu
Paradžikoviću, toliškom kapelanu koji je bio protjeran skupa sa svojim
vjernicima. U Pratrovcu su bili smješteni poglavito Tolišani, Mahalci i
Vidovljani, u Dubravama su bili Ugljarci, Domljačani su bili u Hrgovima i
Tramošnici, a u istom selu bili su i Lučani koji se zadnje godine progonstva
prebacuju u Batkušu. Bočani su bili u Tramošnici i Orlovom Polju dok su
stanovnici Kostrča i Matića bili u Turiću. Jedan dio posavskog stanovništva
svakako je uspio izbjeći i preko Save u Slavoniju.
Teško je precizno reći koliko je u to vrijeme ljudi živjelo u
Matićima te koliko ih je prognano u Turić a koliko izbjeglo u Slavoniju. Ipak
do nekih brojki možemo doći, iako su one čisto orijentacione. Po popisu Pave
Dragićevića u Matićima 1742. godine živi 81 osoba. U statistici koju je nedavno
objavio Joso Orkić pobrojano je da je od tada pa do uoči rata, tj. 1787. godine,
u selu rođeno 146 a umrlo 14 osoba, što daje razliku od 132 osobe. Pošto matice
krštenih nisu potpune, možemo dakle reći, da u Matićima u vrijeme početka
Dubičkog rata živi oko 200 ljudi ali s ovom cifrom treba biti izrazito oprezan.
Jedan austrijski špijun, zastavnik Božić, imao je zadatak podnijeti izvješće o
naseljenosti i putnim komunikacijama kroz Bosnu te je u tu svrhu dvije godine
prije rata prošao kroz ove krajeve. Put od Tolise do Žabara opisuje ovako: „Put
vodi preko jednog močvarnog kanala koji je širok oko 20 stopa. Potom u jednom
otvorenom predjelu koji presijecaju visoka stabla i nešto niskog žbunja [nalazi
se] selo Matievci od oko 10-12 raštrkanih kršćanskih kuća koje su desno i
lijevo od puta. Odatle u šumi i preko močvarnog kanala Brižnica vodi jedan loš
drveni most dug oko 50 stopa; odatle se stiže u predjel Žabarsko Polje do
jednog bunara, lijevo i desno od njega je raštrkano selo, presječeno s nešto
šiblja.“ Ovaj zapis otkriva nam kako su velike bile zadružne obitelji u to
vrijeme. Dvjestotinjak ljudi živjelo je u desetak kuća, što znači da je jedna
takva zadružna obitelj brojala oko 20 članova!
Po maticama tadašnje kapelanije Tramošnica u Turiću se u to
vrijeme nalazilo 29 matićkih obitelji: po jedna obitelj Andričevića, Baotića,
Bartolovića, Ćaćića, Doboševića, Grgića, Ivanovića, Jankovića, Miškovića i
Vincetića, po dvije obitelji Kovačevića, Matuzovića i Pavića, tri obitelji
Živkovića, te po četiri obitelji Dabića i Orkića. U progonstvu je rođeno 31
dijete od čega je bilo četiri para blizančadi! U Turiću se oženilo i šest
matićkih momaka a umrlo je devet osoba i one su pokopane na lokalnom groblju ili
na groblju u Okrugliću.
Po svemu sudeći prognanici su bili dobro prihvaćeni od
domaćeg stanovništva. U četiri godine progonstva zabilježen je znatan broj
međusobnih kumovanja na krštenjima i svjedočenja na vjenčanjima. Neke
prognaničke djevojke udat će se u Turić i Tramošnicu a i neki momci oženit će
se lokalnim djevojkama.
Veze uspostavljene u progonstvu nastavile su se njegovati još
godinama kasnije i one su i dalje oblikovale povijest naših sela. Primjerice,
zaselak Kamenjaši u Boku ime je dobio po Nikoli Kamenjašu koji se iz Tramošnice
udao u kuću Ante Kosića iz Boka. Ovaj Anto bio je u progonstvu u Tramošnici i
njegova kćerka Janja je najvjerojatnije tamo upoznala svog budućeg muža Nikolu.
Nikola je u Boku imao velik društveni ugled, kumovao je brojnoj bočanskoj djeci
na krštenju i bio svjedokom u nekoliko vjenčanja a čak je postao i članom
seoskog vijeća. S Janjom je izrodio mnoštvo djece od kojih su potekli današnji
bočanski
Kamenjaši.
Između Tramošnice i Boka, odnosno Matića, ima nekih poveznica
i u kulturološkom pogledu. Tako imamo potpuno istu narodnu predaju o gradu
carice Marije Terezije koja se u Matićima i Boku veže za Gradić, njive na
povišenoj gredi u meandru Briježnice između ova dva sela, a u Gornjoj
Tramošnici u zaseoku Puškarići za Gradinu, greben iznad istočnog lateralnog
kanala nekih kilometar udaljenosti od crkve.
Što se tiče samog rata koji je trajao, ne znamo jesu li njime
bila zahvaćena i područja našeg kraja. Poznato je da je do jednog žešćeg
okršaja došlo kod Šamca kada je u noći između 10. i 11. srpnja 1788. godine oko
1500 ljudi pod zapovjedništvom gradačačkog kapetana pokušalo upasti na
slavonsku stranu. U boju koji je započeo u četiri sata ujutro i trajao 11 sati
napadači su izgubili oko 30 ljudi i imali veliki broj ranjenih. Fra Bono Nedić
pisao je da se neki žestok boj odigrao i na Topolovcu, polju uz Savu koje je
ležalo sjeverno od mjesta gdje se u to vrijeme nalazilo selo Tolisa. On to
mišljenje temelji na tome što se u njegovo vrijeme na tom polju moglo naći trulog
oružja – pušaka i sablji, no ovo je moglo biti i oružje iz nekog kasnijeg
razdoblja, možda iz nekog od ustanaka kojima je obilovalo XIX. stoljeće.
Uglavnom, ni mjesec dana nakon potpisivanja mira stanovništvo toliške
kapelanije započelo je povratak u svoja sela a početkom 1792. godine u Tolisu
je stigao i novi kapelan dok su se sve do tada obredi krštenja vršili u
Tramošnici. Međutim, jedan dio prognanika nije se po povratku htio naseliti na
svoja stara ognjišta. Tolišani i Bočani podigli su svoja mjesta na potpuno
drugim lokacijama nego gdje su im se kuće nalazile prije ovog rata. Postoje
neke indicije da su kuće na novim mjestima podigli i Mahalci, Vidovljani pa
možda čak i Kostrčani.
I iako je ovaj događaj uvelike oblikovao našu današnju
stvarnost, kolektivna narodna uspomena na njega u potpunosti je iščezla.
Primjerice, većina mještana u Boku zna za staro selo ali nitko ne zna zbog čega
je selo promijenilo lokaciju. Također i u Pratrovcu, koji je danas naseljen
pravoslavnim stanovništvom i dio je sela Porebrice, nitko od živućih stanovnika
ne zna kako je taj dio sela dobio ime.
Hvala, Marku Matoliću, povjesničaru i ponajboljem
poznavatelju prošlosti naše uže i šire okoline. Ovo je još jedna u nizu objava s podacima koji su po prvi puta ugledali svjetlo dana.
Nema komentara:
Objavi komentar